Kumari
Door: Dick
Blijf op de hoogte en volg Dick & Ellen
28 September 2007 | Nepal, Kathmandu
Het meisje heet vanaf haar slectie op driejarige leeftijd in 2005 Kumari en wordt geacht een verschijningsvorm te zijn van de Hindugod Taleju, de schutspatroon van de Kathmanduvallei. Op zijn beurt is deze god een incarnatie van Durga en manifesteert zich nu in het lichaam van een klein meisje. Ook de tantrische Boeddhisten van Nepal vereren Taleju. Zij wordt door een comitee met een meerderheid van boedhistische prietsers gekozen uit de Shakyakaste, waaruit destijds ook de historische Boeddha voortgekomen zou zijn. Hindoeisme en boeddhisme vormen in Nepal een intrigerend mengelmoesje, waarin je maar moeilijk de weg leert kennen
Het is de derde dag van het jaarlijkse jaarlijkse festival dat om haar heen gebouwd wordt. Ten gunste van de bewoners van de Kathmanduvallei en het toerisme. Deze keer extra bijzonder, want het is de 250ste verjaardag van het feest. We vallen dus met onze neus in de boter. Over devotie gesproken: Inwoners van Kathmandu dragen Kumari op handen. Maar het meisje zelf zou een zeer eenzaam leven beschoren zijn tot zij gaat menstrueren en er en nieuwe Kumari moet komen. Een Nepalese advocaat heeft twee jaar geleden bij het Hooggerechtshof van Nepal een petitie ingediend om de de omstandigheden voor de kindgodinnen te verbeteren. Maar de Britse auteur en freelance journaliste Isabella Tree spreekt erg genuanceerd over de situatie van de Kumari-kinderen, die de laatste decennia al sterk verbeterd zou zijn. Ze is bezig een boek over het verschijnsel te schrijven, waarbij de samenwerkt met een Nepalese hoogleraar.
Mischien drukt Samden Sherpa, een Nepalese econoom die Kathmandu een trekkingbureau leidt, nog wel het beste uit waarom Kumari een belangrijke traditie vertegenwoordigt. De werereldlijke macht van de Koning en de autoriteiten maakt zich ondergeschikt aan de zuiverheid van een kinderhart, waarin symbolisch de volksaard van de Nepalezen van de Kathmanduvalei wordt uitgedrukt. Maar of de maoisten die de laatste jaren voor veel beroering zorgen, daar veel boodschap aan hebben, is de vraag. Op 22 november zijn er weer verkiezingen na een heftige periode met veel politieke compromissen.
Terug naar de straat, waar onze belevenissen zich zo snel opeenhopen als de trillingen van een palmblad in de wind. Daar is devotie, jazeker, maar niet meer in of jegens de guruachtige types die zich tegen betaling van een paar rupees laten fotograferen. Maar het luiden van een tempelklok en slaan van godsdienstige tekens bij het passeren van tempeltjes of beelden past dar wel in. Sherpa gelooft dat de godsdienst in Nepal feitelijk dood is. Maar wie goed kijkt ziet dat de mensen er een bijzondere verhouding hebben met wat ik in deze weblog maar het onkenbare noem. Op dat punt vielen onze monden open van ontzag en verwondering toen we 's avonds in een riviertempel vlak bij ons hotel opeens pal voor een lijkverbranding stonden. Twee lichamen, verpakt in takken en stro, werden liefdevol in vlam gehouden, een subtiel en moeizaam spel van natmaken en oprakelen, opdat alle lichaamsdelen aan het vuur ten prooi zouden vallen. De vuurofficials, herkenbaar aan veel brandwonden, brengen uitstekende hoofden en voeten, samen met nabestaanden, zorgzaam in de juiste positie, terwijl dikke rookwolken opstijgen naar de nachthemel, waar een volle maan voor een zilveren licht zorgt.
Het opporren en het schikken van de lichamen gebeurt, terwijl een paar familieleden met elkaar een praatje maken. Geen spoor van afschuw, geen moment van amgst, onenigheid of onwennigheid. Alles gebeurt in een gewoonheid die de acceptatie van de onvermijdelijke dood, het keerpunt in elk leven, in zich draagt. Een paar meter verderop maken dakloze mensen en honden zich broederlijk op om de nacht onder een tempelafdak door te brengen. We zien dit op de verjaardag van mijn in 2005 overleden vrouw en het grijpt ons zeer aan. Daar is iets te zien en te voelen, wat ligt buiten de hectische strijd om te bestaan dat niet alleen India kenmerkt, maar ook Nepal.
-
28 September 2007 - 08:03
Daan:
Lieve Dick en Ellen, mee reizen en mee leven. Voelbaar de ontroering en verdriet!
Reis graag verder mee
liefs -
28 September 2007 - 15:56
Frans Van Bragt:
Wat geweldig dit op afstand mee te mogen maken.
-
30 September 2007 - 13:36
Michiel:
bofferds!
maar je krijgt het ook niet voor niks! -
04 Oktober 2007 - 13:20
Wanda:
Wat een overweldigende hoeveelheid indrukken, niet alleen voor jullie maar ook voor ons die het lezen. Ik spoor 'onze mensen' veel aan dit blog te volgen en noem Dick veel in mijn inleidingen om aan te geven hoezeer zijn wijsheid in mij doorklinkt. Er zijn prachtige momenten van inzicht in de doorgaande groepen en aha-erlebnissen in m'n introductiegroep. De Eindhovense zendo krijgt komende week prachtige frames waar de schermen in komen; Jos is echt bezig met een 'labour of love'. Veel dingen, ook op prive gebied zitten in 'n stroomversnelling, maar daar bericht ik in een aparte mail nog over. Reis en (be)leef!
Veel liefs, ook van Koef
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley